Echt koude acquisitie wordt geassocieerd met op dichte deuren kloppen of bellen zonder dat je weet of iemand aan de andere kant mogelijk wat aan jou of je producten heeft. Dat kost veel tijd, wekt irritatie op én levert te weinig op.
Klanten vragen er wel om, maar bedoelen uiteindelijk dat je relaties of een markt van 0 gaat opbouwen. Dat zijn vaak mooie functies zoals Business Development Manager.
In de functieomschrijving vragen ze dan om iemand die goede analyses maakt van de markt en potentiële klanten. Iemand die veel zelfstandig op pad is en op afstand met de rest van het bedrijf een teamspeler blijft.
Je zult leads moeten kunnen genereren en afspraken inplannen. Je zal vaak “nee” horen. Daar moet je tegen kunnen. Maar wanneer je met een onderscheidend product en een goed verhaal het gesprek bent aangegaan, leg je wellicht een basis voor de toekomst.
Eigenlijk zoeken onze opdrachtgevers (regio Randstad, Utrecht, Eindhoven en Oost Nederland) iemand die het in zich heeft om koude acquisitie, warm te maken.